نحوه صحیح نگهداری برنج


نگهداری برنج در شرایط نامناسب می تواند باعث رشد حشرات، شپشک، کرم و ... روی آن شود. پس با مطالعه این مقاله با طرز نگهداری برنج آشنا شوید.

نحوه صحیح نگهداری برنج می تواند طول عمر برنج را افزایش دهد. نگهداری برنج مخصوصا برنج ایرانی شرایط مخصوصی دارد.اکثر مردم ایران برنج را بصورت روزانه مصرف می کنند و جز وعده های غذایی اصلی ما ایرانیان می باشد.

در میان انواع برنج ایرانی و خارجی اکثریت خانواده ها برنج ایرانی را انتخاب می کنند اما در صورت عدم آگاهی از شرایط و طرز نگهداری برنج ایرانی با مشکل مواجه می شوند.

برنج ایرانی در بهترین شرایط آب و هوایی تولید می شود و همین دلیل کیفیت و مرغوبیت برنج ایرانی می باشد. از خاک مرغوب و حاصلخیز تغذیه می کند که این خاک حاصلخیز تاثیر بسیار بالایی بر کیفیت دانه های برنج دارد.

بسیاری از کاربران در رابطه با نگهداری برنج تازه و برنج کهنه سوال می کنند که باید بگوییم شاید برنج های کهنه طول عمر کمتری دارند و باید در نگهداری آنها حساسیت بیشتری به خرج دهید اما راه های نگهداری اصولی برنج تازه با کهنه فرقی ندارد. شرایط نگهداری برنج ایرانی آسان است فقط کافیست کمی دقت داشته باشید. هر ماده غذایی اصول و روش نگهداری خاص خود را دارد که از لحطه خرید تا زمان پخت باید به همه موارد توجه کرد:

 

در هنگام خرید به کیفیت برنج دقت کنید 

در هنگام خرید به پاک بودن برنج توجه داشته باشید که کرم و شپشک نزده باشد. اگر میخواهید برنج خریداری شده یکدست باشد برنج را بررسی کنید تا خرده برنج نداشته باشد.

اگر نسبت به شرایط نگهداری برنج توجه داشته باشید برنج کیفیت خود را از دست نمیدهد.

 

برنج را در مکان خشک و خنک نگهداری کنیم

ظرف برنج را در مکانی نگهداری کنید که هیچ نوع رطوبتی در آنجا وجود نداشته باشد و همچنین گرم هم نباشد زیرا گرما باعث خراب شدن و کرم زدن برنج می شود که در نتیجه برنج باید در مکان خنک نگهداری شود. میتوانیم از یک تهویه در اتاق یا انبار استفاده کنیم.

 

استفاده از یک ظرف مناسب برای نگهداری از برنج

 کیسه های پارچه ای یکی از بهترین گزینه ها برای نگهداری برنج هستند. توجه داشته باشید که کیسه ها فقط نخی باشند زیرا کیسه نخی رطوبت را از برنج میگیرد.

 

 

دور از نور خورشید نگهداری شود

نور مستقیم خورشید باعث می شود دانه های برنج خرد شود و همچنین باعث خراب شدن و پایین آمدن کیفیت برنج می شود.

 

جهت نگهداری برنج در شیشه های نوشابه به نکات زیر دقت فرمایید:

  1. از خشک بودن برنج و بطری های ذخیره برنج اطمینان حاصل فرمایید.
  2. برنج باید به صورت فشرده و کامل بطری را پر کند.
  3. از تمیز بودن کامل بطری و خشک بودن آن اطمینان حاصل فرمایید.

 

پیشگیری از رشد کرم برنج هنگام نگهداری

به طور کلی اگر شما همیشه چند نکته زیر را در نگهداری برنج رعایت کنید از این مشکل جلوگیری می کنید:

  1. خشک و خنک بودن محل نگهداری.
  2. کیسه های برنج را به فاصله با کف زمین نگهداری کنید.
  3. امکان عبور هوا از کنار کیسه ها وجود داشته باشد.
  4. عدم نگهداری برنج در مکان های مرطوب.

جلوگیری از کرم زدن برنج و دور نگه داشتن حشرات

احتمالا تا‌به‌حال برنج کرم زده را از نزدیک دیده‌اید. برای جلوگیری از آفت زدن یا شپشک زدن برنج، بهتر است که از همان ابتدا یک یا دو مورد از مواد زیر را در ظرف یا کیسه برنج قرار دهید:

 

  1. حبه سیر یا میخک
  2. فلفل تند و خشک
  3. آهن مانند میخ یا میلگرد
  4. برگ گردو یا پوست گردو
  5. برگ درخت چریش
  6. نمک یا زنجبیل
  7. زردچوبه

نگهداری برنج خام در یخچال

یکی از بهترین روش‌های برای نگهداری برنج خام قرار دادن آن در یخچال است. برای این کار می‌توانید برنج را داخل ظروف دربسته یا زیپ کیپ بریزید. سپس برنج‌ها را داخل یخچال قرار دهید.

 

 نگهداری برنج خام در فریزر

نگهداری برنج خام در فریزر یکی دیگر از روش‌های نگهداری از برنج در خانه است. با این روش می‌توانید برنج را برای مدت طولانی نگهداری کنید اما معمولاً بهتر است این برنج را زودتر مصرف کنید تا کیفیت برنج کاهش پیدا نکند.

 

دیدگاه شما (0)


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما